Ostin verkkokaupasta kaiutinjärjestelmän, mutta nyt myyjä sanoo, että tuotetta ei voida toimittaa, koska alennushinta oli hinnoitteluvirhe heidän ostoehtojen mukaan. Voiko myyjä jättää tuotteen toimittamatta?

11.07.2018

Lakipuhelin vastaa:

Kiitos lakipuhelimelle esitetystä kysymyksestä.

Lähtökohta on, että kauppa syntyy, kun tarjous (myyjän nettisivujen tuoteilmoitus) ja vastaus (sinun tuotteen osto nettisivuilta) kohtaavat. Kaupan synnyttyä se sitoo molempia osapuolia. Kysymyksessä ei ole eritelty ostiko tuotteen yksityishenkilö vai yritys, joten oletamme kyseessä olevan yksityishenkilö. Tällöin sovelletaan kuluttajansuojalakia. Yritysten välisessä kaupassa pääsääntöisesti sovelletaan kauppalakia.

Koska teidän välillä on syntynyt sitova sopimus, tulee myyjän kieltäytymisen peruste olla vahva. Hintavirheen perusteella sopimuksen täyttämisestä kieltäytymisellä tarkoitetaan sitä, että myyjä on vahingossa ilmoittanut tuotteelle hinnan, joka on poikkeuksellisen matala suhteessa sen normaalin vähittäishintaan.

Jotta myyjä voi käyttää tätä perustetta, tulee hintavirheen olla niin selvä, että sinun olisi tullut ymmärtää kyseessä olevan virheellinen hinta.

Internetkaupoista tehdyissä kaupoissa myyjällä on korostunut huolellisuusvelvoite siitä, että hintatiedot pitävät paikkansa.

Kysymyksestä ei tullut ilmi tuotteen hintoja, joten on vaikea arvioida, onko myyjä velvollinen toimittamaan tuotteen. Esimerkiksi kuluttajariitalautakunta on katsonut, että 89% alennus ei ole poikkeuksellisen suuri. Näin ollen on hyvin todennäköistä, että myyjä on velvollinen toimittamaan sinulle tuotteen.

Lakipuhelin vastaa ilmaiseksi asiakkaiden sähköpostilla tai Facebookissa esittämiin kysymyksiin blogissa sekä Facebookissa https://www.facebook.com/Lakipuhelin

Pikaisen lakiavun tarpeessa soita Lakipuhelimeen 0600-18000, jossa lakimiehet antavat oikeudellista neuvontaa. Lakipuhelimen hinta on 2,44€/min + pvm.